Elever fra 2. og 3. klasse på Friskolen i Skive har skrevet breve til vores stadsgartner og spurgt om lov til at plante blomster, græs og planter og skabe mere biodiversitet på et stykke jord for enden af Føtex

”Kære Kent”. Sådan starter en bunke af fine breve, som vores stadsgartner, Kent Alex Larsen, har modtaget. Brevene er skrevet af elever fra 2. og 3. klasse på Friskolen i Skive, som spørger om lov til at plante blomster, græs og plante og andre tiltag, der kan være med til at øge biodiversiteten på et stykke jord, der ligger for enden af Føtex på Fredensgade. Eleverne arbejder med et projekt og ønsker at gøre en forskel for at tiltrække insekter og få mere natur ind i bybilledet mellem betonen og asfalten. Børnene bliver naturens fremtidige ambassadører. Kent Alex Larsen, Stadsgartner, Skive Kommune. Kent Alex Larsen, har sammen med Føtex sagt ja til elevernes ønske. En rabat i Fredensgade står nu klar til at invitere insekter ind. Der er nu kommet planter, urter, sten og dødt træ, som alt sammen skal øge biodiversiteten til glæde for alle, der færdes i området. - Børnene bliver naturens fremtidige ambassadører. 2. og 3. klasses-eleverne var super engagerede, og jeg bliver glad, når børn - og voksne - tænker og gør noget for at skabe mere natur-indhold i byen, fortæller Kent Alex Larsen, som har besøgt eleverne i deres klasser. Plads til både mennesker, dyr og natur Marianne Kongsbak Jakobsen er lærer på Friskolen og har sammen med eleverne været med til at lave biodiversitet på arealet ved Føtex. Hun forklarer, at børnene på Friskolen arbejder med en projektopgave en til to gange om året, og i 2. og 3. klasse besluttede de, at dette projekt skulle handle om biodiversitet. - Vores projekt hedder ”Er der plads til både mennesker, dyr og natur i byen?” Vi søgte efter ”pletter” i byen, hvor der var plads til mere natur, og fandt den lille jordlod ved Føtex, fortæller Marianne Kongsbak Jakobsen. Eleverne fra Skive Friskole har sat blomster og planter og lagt grene og sten i et stykke jord bag ved Føtex for at invitere insekter ind. Hjemme på skolen har børnene sammen med deres lærere talt om temaet ”mennesker, dyr og natur”. Hvem har mest ret, og hvorfor skal vi overhovedet lære om biodiversitet? De har talt om, hvordan byerne vokser, der bliver flere veje, og landbruget og parcelhushaverne er præget af en ensartethed i, hvordan de dyrkes. Det betyder, at der bliver mindre og mindre plads til den vilde, natur som vi faktisk også har brug for. Eleverne har hørt, set, læst og lært om forskellige dyrearter fra pindsvin til humlebi, de har i små hold lavet videoer, hvor de videreformidler den viden, de har fået om et dyr eller insekt, og de har skrevet digte om dyrene. - Børnene på dette alderstrin er meget interesserede og motiverede for at arbejde med temaet om mere vild natur, fortæller Marianne Kongsbak Jakobsen.